Produkt tilføjet til indkøbskurv
Et godt labeldesign
En label er en stor del af et produkts visuelle fremtoning, og et godt labeldesign har en væsentlig betydning for, hvor godt forbrugerne husker dit produkt. Labeldesignet får dit produkt til at adskille sig fra andre lignende produkter, og vi anbefaler derfor, at du har styr på designet, når du bestiller labels med tryk.
Hvad betyder designet?
Udover at præsentere dit produkt visuelt har labeldesignet til formål at kommunikere dit produkt og dit brand. Det handler ikke kun om at skabe et fængende design – der skal også være overensstemmelse mellem det visuelle udtryk og virksomhedens værdier.
Når det drejer sig om design af labels, er der ikke noget rigtigt eller forkert. Men der er en række designparametre, som du bør forholde dig til, når designet laves. For at kunne målrette dine labels bedst muligt, bør du tage hensyn til målgruppen og dennes kendetegn – og medtænke disse i designet, så det taler til de rette forbrugere.
Tænk også over budskabet på dine etiketter: Labels er det perfekte sted at forklare, hvorfor lige netop dit produkt er unikt og adskiller sig fra andre. Du kan eksempelvis stille dig selv følgende spørgsmål:
- Hvad gør mit produkt spændende?
- Hvad er de unikke fordele ved mit produkt?
- Hvad er fordele ved at købe produktet fra min virksomhed?
Vigtige elementer i designprocessen
Der findes flere elementer, du kan arbejde med i designprocessen vedrørende dine etiketter. Det kan være i form af illustrationer, billeder, fonte, farver eller andre visuelle elementer. Fælles for alle elementer gælder, at det er vigtigt, at de passer til produktet.
Et eksempel kunne være, at forskellige farver, giver forskellige signaler. Her er det vigtigt at vælge en farve, der sender det signal, du ønsker at sende med dit produkt. Netop farver samt grafik er væsentlige elementer, idet de fanger forbrugernes opmærksomhed. Fonte er samtidig med til at sætte en ramme for stemningen, og mængden af tekst bør vurderes. En meget teksttung label stiller høje krav til kundernes involveringsgrad i produktet.
Størrelsen på din label har betydning for udtrykket på produktet. Ønsker du en label, der dækker 95 % af emballagen, eller har du brug for en mindre og mere minimalistisk label? Det har også betydning for designet og bør afklares tidligt i designprocessen.
Vær opmærksom på, at når det drejer sig om fødevarer, findes der en række regler vedrørende obligatoriske oplysninger, synlighed, sprogkrav mv.
Materialets betydning for designet
Iøjnefaldende etiketter er en nem måde at skille sig ud fra konkurrenterne på. Der findes mange printteknikker, der kan give et særpræget look.
Valg af materialet har en afgørende betydning for din labels udtryk. Ønsker du eksempelvis et rustikt look, kan du vælge antique papir, der er ubehandlet, og som giver et eksklusivt udtryk. I en anden boldgade findes materialet sølvmetal polypropylen, der giver et metallisk look. Med sølvmetal er det blandt andet muligt at opnå guldeffekter samt andre metalliske effekter.
Er din emballage gennemsigtig eller meget unik, og søger du et stilrent og ægte udtryk, kan det være en idé at vælge et transparent materiale såsom transparent polypropylen. Her bliver det unikke ved din emballage fremhævet, og etiketten er ikke i fokus. Læs om materialetyper og deres typisk anvendelse her.
Professionelt labeldesign
Vi anbefaler altid at få en grafisk designer til at designe din label. Så er du sikker på, at der er styr på alle ovennævnte elementer. Labels skal designes i de rigtige programmer, så du er sikker på, at kvaliteten er i top, når de bliver trykt. Vi anbefaler Adobe Indesign eller Adobe Illustrator. Du kan læse vores PDF-guide her.
“Har du brug for hjælp til designet, har vi dygtige grafikere, der kan hjælpe dig.”
I vores DTP-afdeling har vi dygtige grafikere, der kan hjælpe dig, hvis du har brug for grafisk assistance. Klik her for at sende os en e-mail eller ring til os på tlf. 98 944 499 for at høre om mulighederne.
Du kan også kontakte os via vores kontaktside.